علی‌اکبر صیادجو: کسب‌وکارهای مجازی رشدی 400 درصدی داشته‌اند

علی‌اکبر صیادجو:
کسب‌وکارهای مجازی رشدی 400 درصدی داشته‌اند
علی‌اکبر صیادجو، رئیس اتاق اصناف سمنان در گفت و گو با پایگاه خبری اصناف، معتقد است اقبال جامعه از کسب و کارهای مجازی امری اجتناب‌ناپذیر است و اگر موافق باشیم و یا مخالف، باز هم تفاوتی نمی‌کند و شاخص رشد نشان از استقبال از این کسب و کارها دارد.
رشد چهارصد درصدی فضای مجازی
صیادجو در ابتدا با اشاره به آمار و ارقام و پررنگ شدن کسب و کارهای مجازی و استقبال مردم از آنها گفت: «اگر به آمار و ارقام توجه کنید، متوجه سهم کسب و کارهای مجازی می‌شوید که در سال 1396 از مرز شانزده درصد عبور کرده است. در حالی که سهم فضای مجازی در کل حجم تجارت از 4.2 درصد در سال 1392 به 16.4 درصد در سال 1396 رسیده است و در واقع 400درصد رشد داشته است. کارشناسان معتقدند که کسب و کارهای مجازی تا سال 1400 از مرز بیست درصد هم عبور می‌کند و در واقع یک‌پنجم کل تجارت را از آن خود می‌کند.»
رعایت حقوق مشتری و احترام به مصرف‌کننده
او در ادامه به دلایل این اتفاق و چگونگی رشد کسب و کارهای مجازی پرداخت و گفت: «نمی‌توان از تاثیر کسب و کارهای مجازی به راحتی گذشت اما درمورد چگونگی این اتفاق دلایلی وجود دارد: در حال حاضر هر نوع از کسب و کار مجازی که حقوق مصرف‌کننده را رعایت می‌کند و اصطلاحا مشتری‌مدار است، موفق بوده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. برای مثال می‌توانم به نمونه جهانی آمازون و نمونه‌های داخلی‌ای چون دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی و… اشاره کنم.که با رعایت حقوق مشتری و احترام به مصرف‌کننده بسیار موفق بوده است.»
رئیس اتاق اصناف سمنان در ادامه گفت: «موضوع دیگر این است که به موازات مشتری‌مداری، وجود فضای آماده و پتانسیل بالای تبلیغات در فضای مجازی اتفاق مهم دیگر است که این نوع کسب و کارها از آن بهره‌مند هستند و مزید بر علت شده‌اند تا مردم به آن‌ها اقبال نشان دهند.»
آسیب‌شناسی عقب‌افتادگی و تشکیل هولدینگ
صیادجو درمورد کسب و کارهای سنتی و رقابت آن با کسب و کار نوین و یا مجازی هم گفت: «تا زمانی که کسب و کار سنتی اقدام به تشکیل هولدینگ نکنند و به آسیب‌شناسی عقب‌افتادگی خود نپردازند و فرصت‌ها و تهدیدها را بررسی نکنند، مطمئن باشید، سهم خود را بیشتر و بیشتر از دست می‌‌دهند و جای‌شان را کسب و مجازی پر می‌کند. با کم کردن آسیب‌ها و افزایش فرصت‌ها می‌توان به رقابت سالم با فضای مجازی و کسب و کارهای نوین پرداخت.»
اهمیت آموزش را نسبت به مجموعه‌ام دریافته‌ام
علی‌اکبر صیادجو در انتها به اهمیت آموزش در اصناف اشاره کرد و گفت: «به عنوان دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل اهمیت آموزش را نسبت به مجموعه‌ام دریافته‌ام و درک می‌کنم. سال گذشته در استان سمنان بیشترین میزان آموزش را با 57 هزار نفر/ ساعت داشته‌ایم. آموزش‌های تکلیفی در ارتباط با قاچاق، استفاده از کالای ایرانی و کارهای مجازی را داشته‌ایم. همچنین آموزش HIS که پس از حادثه پلاسکو برای ما جدی شد و در حالی که هیچ‌کجای کشور به صورت جدی دنبال نمی‌شود، اتاق اصناف سمنان به صورت عملی، تجری و نظری این کلاس‌ها را برپا می‌کند و در بحث عملی و تجربی از آتش‌نشان‌ها استفاده می‌کند و در بحث نظری از کارشناس‌های جهاد دانشگاهی…»